De Nieuwste School

www.denieuwsteschool.nl
rector: Maria Michels 
opleidingen: vwo, havo, mavo
locatie:

  • Tilburg

Verwondering brengt je verder!

Een belangrijk uitgangspunt is “leren in een leergemeenschap’. Kinderen leren in een gemeenschap om hun cognitieve en sociale ontwikkeling vorm te geven. Ze werken aan hun persoonlijkheid en dit stelt ze in staat om vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn om in de maatschappij te kunnen functioneren. Dit geldt voor alle kinderen op alle niveaus. Kinderen leren veel van, met en door elkaar. Om die reden zitten alle mavo-, havo- en vwo-leerlingen zolang mogelijk bij elkaar in heterogene groepen.

We gaan bij deze visie uit van het fractalprincipe: wat voor de leerling geldt, geldt ook voor de medewerkers. Onze ontwerpprincipes zijn richtinggevend. Zij dienen als inspiratie voor de ontwikkeling en het ontwerp van ons onderwijs. De ontwerpprincipes zijn verwondering, eigenaarschap en het geleerde zichtbaar maken.

Organisatie in ontwikkeling

  • Huisvestingsplannen verder uitwerken.

  • Inzetten op versterking van de samenwerking tussen onderbouw, middenbouw en bovenbouw.

  • Verzelfstandiging van de school

Terugblik

Pilot ‘verder op maat’
De school is in het kader van ‘verder op maat’ nog op zoek naar het theoretisch onderbouwen van het roostervrij werken en is daarom een Professionele Lerende Gemeenschap (PLG) gestart o.l.v. een lector van Fontys. AOS ondersteunt de PLG. Het onderzoek sluit aan op de eigen lespraktijk, op het verder op maat kunnen gaan werken. De onderwerpen variëren sterk en zijn gekoppeld aan het doel van de school.

Simulise – leerlab ‘eigenaar van het leerproces’
Simulise geeft de mogelijkheden om de eigen portfolio te vullen en in groepen samen te werken. Er wordt feedback gegeven door docenten en leerlingen, zowel in de les als daarbuiten. Vakinhoud en vaardigheden worden met elkaar verbonden. Ook alle kerndoelen worden op de achtergrond meegenomen. Op dit moment worden de competenties (regie nemen, leerstrategieën toepassen, samenwerkend leren en reflecteren) verder ontwikkeld en uitgeschreven door de mentoren. Hieraan worden vervolgens opdrachten gekoppeld. Daarnaast wordt gewerkt aan het opnemen van deze informatie in het persoonlijk portret van de leerlingen, via Simulise. Na diplomering wordt het persoonlijk portret meegegeven aan de leerling, naast het diploma, als een soort ‘De Nieuwste School-CV’ dat gepresenteerd kan worden bij de vervolgopleiding.

Lerend ondernemen
Jongeren moeten leren een ondernemende en kritische houding aan te nemen. Verantwoordelijkheid, vrijheid en vertrouwen zijn sleutelwoorden voor de ontwikkeling van leerlingen als zelfstandige ondernemende individuen. In mavo 3 en 4 zetten leerlingen een eigen bedrijf op. Hier gaan leerlingen wekelijks mee aan de slag. Zij zijn daarbij gecoacht door een ondernemer. Deze ondernemers komen uit verschillende branches. Op deze manier ervaren leerlingen niet alleen dat ze zelf heel veel kunnen, maar krijgen ze het vertrouwen en de vrijheid om zelf kritisch om zich heen te kijken, waardoor ze beter in staat zijn om te bedenken waarin ze zich willen ontwikkelen en hoe zij dat kunnen bereiken.

Toekomstige huisvesting
Het huisvestingsdossier ten aanzien van De Nieuwste School wordt door de gemeente apart opgepakt. De vraag is binnen welke periode er duidelijkheid op de nieuwbouw ontstaat. De huidige huursituatie is eindig. In 2019 wordt meer duidelijkheid verwacht op dit dossier.